STOWARZYSZENIE

RZYM 16-23.10.2010

ZIEMIA ŚWIĘTA 19 - 26.04.2013

2018.09.08 Pielgrzymowanie śladami Jana Pawła II po Warszawie

Wakacje minęły bardzo szybko i wracamy do naszego pielgrzymowania.

Wrześniowe spotkania to zwykle były wycieczki kajakowe lub wędrówki po Warszawie śladami naszego Patrona. W tym roku postanowiliśmy rozpocząć wędrówkę Jego śladami po polskim parlamencie. Dzięki uprzejmości Pana Krzysztofa Płudowskiego, szefa administracji Sejmu, udało nam się odwiedzić ten gmach. Spotkaliśmy się przed pomnikiem Armii Krajowej, gdzie zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie i po kilku chwilach byliśmy w środku parlamentu. Po drodze nas sprawdzono i prześwietlono, potem poznaliśmy naszą przewodniczkę, panią Emilię.

Zwiedziliśmy Kaplicę sejmową, gdzie jest umieszczony pamiątkowy tron papieski, byliśmy na sali plenarnej i w sali kolumnowej, zobaczyliśmy różne zakamarki sejmu. Pani Emilia przygotowała się specjalnie dla nas i opowiedziała o niezwykłej wizycie Jana Pawła II w Sejmie 8 czerwca 1991 roku. Okazało się, że ta wizyta była niezwykła jeszcze pod innym względem. Otóż głowa kościoła katolickiego jaką był Jan Paweł II nigdy nie odwiedziła Parlamentu w żadnym państwie. Polski Parlament był pierwszym na świecie, gdzie pojawił się papież.

Wygłosił wtedy przemówienie, które i dzisiaj miałoby odniesienie do rzeczywistych wydarzeń...

"Tak jak wówczas, tak i teraz niepodległość zewnętrzna i wolność wewnętrzna narodu, jego los, w wasze ręce jest powierzony. Strzeżcie się więc i wy - jak ongiś twórcy 3-majowej Konstytucji - abyście na błogosławieństwo, na wdzięczność współczesnych i przyszłych pokoleń mogli zasłużyć - i to pomimo przeszkód, jakie i w was (jak ongiś w pokoleniu 3-majowym) mogą sprawować namiętności w swej wielorakiej postaci. Pomimo wszystko.”

„Wolność zawsze jest wyzwaniem. A władza jest wyzwaniem wolności. Nie można jej sprawować inaczej, jak tylko służąc!”

„Życzę wam przeto, i o to co dzień żarliwie się modlę, abyście władzę, która została wam powierzona, mogli sprawować "dla dobra powszechnego, dla ugruntowania wolności", pamiętając, że wolności nie gruntuje się inaczej, jak tylko przez prawdę. Chrystus powiedział: "Prawda was wyzwoli" (J 8,32).”

W kaplicy odmówiliśmy Litanię do Św. Jana Pawła II i każdy z nas pomodlił się w swoich intencjach. Pan Krzysztof pokazał nam także miejsca poza budynkiem, ogrody z ulami, piękne kwietniki i miejsca do wypoczynku dla parlamentarzystów.

Po zwiedzeniu parlamentu udaliśmy się na plac zamkowy i na Zamek Królewski. Czekała na nas Pani Przewodniczka, z którą udaliśmy się na wycieczkę po zamku. Ja osobiście po raz pierwszy zwiedzałam zamek z przewodnikiem i dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy.

Po zwiedzeniu zamku i podziękowaniu Panu Krzysztofowi Płudowskiemu za zorganizowanie dzisiejszego dnia rozeszliśmy się do domów, mam nadzieję, że pełni wrażeń.